Mijn citytrip naar Rome

Rome, een stad met veel geschiedenis en mooie verhalen! Om elke hoek is er wel weer wat moois te zien…

Samen met de moeder van mijn beste vriendin, ook wel mijn peetmoeder Liesbeth, ging ik 4 dagen naar Rome! Rome stond al heel lang op mijn bucketlist. Lies had twee weken vakantie dus we dachten why not, let’s go! Deze 4 dagen waren zo enorm leuk en mooi, er is zoveel te zien en om van te genieten en dat hebben we ook zeker gedaan!

Ons hotel

Ook deze reis kwamen we al vroeg aan in Rome, vanaf het vliegveld hadden we een bus geboekt die ons naar Vaticaanstad bracht en daar namen we een normale lijnbus die richting ons hotel ging. Het hotel waar wij in verbleven was het Sole Roma Hotel. Dit hotel lig achter Piazza di Navona, aan het plein Campo de’ Fiori. Elke andere hotspot was vanaf het hotel 15 minuutjes lopen en soms wel minder. Toplocatie dus! Ontbijt zat erbij inbegrepen, maar dat was niet echt wat dus dat hebben we overgeslagen. Het hotel had een heel leuk en schattig dakterras waar je lekker kan zitten (als het lekker weer is). De kamers waren prima voor ons, omdat we er alleen waren om te slapen!

Dag 1

Dag 1, super excited om Rome te gaan ontdekken! Van tevoren hadden we ook nu weer alle hotspots opgezocht, die we wouden bezoeken. Als eerst kwamen we aan in het hotel om in te checken, maar daar ging het al mis… Er was geen reservering voor ons, superraar! Ik had alle papieren mee dus hun gingen het uitzoeken. We konden onze koffers achter laten en wij gingen op pad. Omdat ons hotel achter Piazza di Navona lag, is dat het eerste waar we heen gingen. Het was er zo druk, maar er hing een hele goede en leuke sfeer! Zoals op elk ander plein en in elk straatje in Rome. Natuurlijk meteen heel wat foto’s gemaakt. We gingen door naar het Pantheon, waar het ontzettend druk was omdat iedereen naar binnen wilde.

Het leek ons leuk om op de eerste dag direct een fietstocht te doen, zodat we een beetje weten hoe en wat en waar alles is. Vanaf het Pantheon hebben we dan ook de navigatie aangezet richting de fietswinkel. Zo kwamen we wel meteen langs het Altar of Fatherland, Roman Forum en het Colosseum. Onze fietstocht was met een Nederlandse gids en vertelde veel over de geschiedenis van elke hotspot. Heel leerzaam en superleuk om te weten!

s’ Avonds heeft het even geregend, dus besloten we om op het plein Campo di’ Fiori te gaan eten. Toevallig was het Halloween, dus alle eettentjes waren versierd met leuke Halloween versiering en kinderen liepen rond in Halloween pakjes door de stad! Supergaaf om te zien hoe iedereen in Rome mee deed aan dit feest!

Dag 2

Vandaag was het de dag van ‘Allerheiligen’. Een grote feestdag in Italië. Wij besloten daarom om een stukje te gaan wandelen en te kijken hoe het er in de stad aan toe was. Toen we het hotel uitliepen zagen we al direct dat de weg afgesloten was, omdat er een marathon bezig was. We besloten richting Vaticaanstad te lopen, tot we langs een scooterzaak liepen en spontaan een Vespa gingen huren. Dat was stiekem toch wel echt een bucketlist dingetje hoor! Lies durfde niet te rijden, dus daar ging ik. We kregen een gave witte Vespa waar we heel Rome mee door gereisd hebben.

Onze eerste stop was de Engelenbrug en Castel Sant’Angelo. Hier hebben we even rondgekeken en toen zijn we door gegaan naar VaticaanstadVaticaanstad lag nog geen drie straten verder dan de Engelenbrug, maar toch zijn wij erin geslaagd om er een uur over te doen om bij het grote plein Sint-Pietersplein te komen… We dachten laten we het museum intypen op de navigatie, dan komen we er wel… Nou berg op, berg af, berg op, even gestopt omdat er een gigantisch mooi uitzicht over de stad was, en weer berg af. Rond half 1 waren we er eindelijk hoor. En nog net op tijd om de paus te zien spreken! Wie kan dat nou zeggen, wij hebben de paus in Rome gezien. Haha, ja was wel lachen…

Vervolgens zijn we door gereden naar de Spaanse trappen en zijn we de bij behoorde kerk ingegaan en hebben we een kaarsje gebrand! Hier en daar wat foto’s gemaakt, maar we moesten opschieten want zulk mooi weer als dat het ‘s Ochtends was, was het s ‘Middags niet meer… We gingen lekker wat eten bij een zaakje in een tussenstraatje, net op tijd want het begon keihard te regenen. Na het eten, besloten we door te gaan naar de wijk Monti, waar we heel wat rondjes in het rond hebben gereden. Lekker genieten van alle mooie en leuke dingen om ons heen.

We hadden de scooter tot de volgende ochtend 11:00 uur, maar besloten om de scooter s ‘Avonds al terug te brengen. Voor het avondeten gingen we namelijk naar de enorm leuke en meest gezellige wijk van Rome: Trastevere! Van de gids van de fietstocht hadden we een leuk zaakje gekregen, namelijk Rione 13 en wat was het er leuk! We hebben een enorm lekkere pasta op en als toetje een Nutella pizza!

Dag 3

Vandaag begonnen we met een ontbijtje in een superleuk zaakje genaamd Buddy. Van binnen zag het er superleuk uit, en ze hadden zoveel keuzes qua smoothies en eten! It was deliciousssss… Na het eten besloten we om alle andere hotspots af te gaan. We begonnen bij het Pantheon en eigenlijk wouden we naar binnen, maar de rij was zo lang dat we dit maar overgeslagen hebben. We liepen verder en kwamen langs de beste, oudste en lekkerste ijszaak van Rome: Giolitti! Het ijs heeft hier zoveel smaak en het is gewoon zo goed, puur genieten! Door naar de Trevi Fontein waar het nog drukker was dan bij het Pantheon. Toch moest ik m’n fotootje even hebben hier. Daar hebben we 10 minuten over gedaan… Zo bizar druk, en er stond politie die al met hun fluitje gingen fluiten als je de zijkant van de Fontein aanraakte. Natuurlijk hebben we wel nog even een muntje gegooid met onze rechter hand over onze linkerschouder! En je weet wat ze zeggen: één muntje is je komt nog eens terug in Rome, twee muntjes is je wordt verliefd en drie muntjes is je gaat trouwen of scheiden! Ik heb er twee gegooid, word wel eens tijd hè…

Vanaf de Trevi Fontein zijn we door gelopen naar het Altar of Fatherland. Het grote, witte gebouw aan de Piazza di Venezia. Dit monument staat er pas sinds 1911 en is dus nog helemaal niet zo oud! In het midden staat een groot beeld van Victor Emanuel II met daaronder een graf, die wordt bewaakt door twee soldaten en elk twee uur komen er twee nieuwe soldaten die het graf bewaken… Goh, zo heb je nog eens wat aan die fietstocht en de informatie over de geschiedenis en nu! 🙂

Deze derde dag was het in het begin van de middag erg warm en heeft de teller zelfs de 25 graden aangetikt! We gingen daarom even lekker zitten op een terrasje, en volgens mij ook het enige terrasje hier, op het Tibereiland. Even geniet van de zon, en dat in November! Hierna liepen we door en zijn we nog eens door het geweldige Trastevere gelopen.

s ‘Avonds waren we best wel moe en daarom besloten we om op Piazza di Navona te gaan eten. Ze zeggen wel niet doen want het is twee keer zo duur als in een zijstraatje, nou dat viel wel mee hoor! De pizza was net duur en net zo goed, alleen nu betaalde je €4,00 voor een Ice Tea, naja om die €2,00 maak ik me ook geen zorgen, we zaten wel supergezellig en we werden goed geholpen. Daarover trouwens… Wat een charmeurs die Italiaanse mannen (en wat zitten er soms hotties tussen!!) Gewoon waar Lies bij zat, want ze dachten natuurlijk dat dat mijn moeder was, durfde ze gewoon te zeggen ‘she is very beautiful’, tot drie keer toe als we ergens zaten te eten… Wel leuk natuurlijk, die lekkere Italianen! Haha…

Dag 4

Dag 4, de laatste dag alweer… Eigenlijk hadden we alles al gezien wat we wouden zien. Dus 4 dagen Rome was voor ons genoeg. We hadden op internet een eettentje gevonden die iemand aanschreef als hotspot in Vaticaanstad. Toen we er waren bleek het helemaal niks te zijn… We hebben daarom op het Piazza del Risorgimento bij Ago e Lillo ons ontbijt/brunch gegeten. Een heel klein zaakje maar zulk vriendelijk en leuk personeel! En het eten was ook nog eens lekker! Nadat we uitgegeten waren, zijn we door gegaan naar de St-Pietersbasaliek en daar stond ik versteld van hoe we naar binnen moesten… In een rijtje, door een security poortje. Alles voor de veiligheid natuurlijk, maar ik had het niet zo erg verwacht. Lies moest zelfs haar riem af doen! All fine, we konden door naar binnen, waar we onze ogen echt uitkeken… De kerk was zoooo mooi en groot! Overal beelden en zoveel goud en het plafond was ook zo mooi gemaakt! Indrukwekkend.

Toen we de kerk uit kwamen, gingen we even wat drinken bij een cafeetje op het plein. Een ding wat je wel echt in Rome moet weten, is dat wanneer je aan de bar staand een drankje drinkt, je niet meer dan €1,40 mag betalen! Maar wanneer je zittend op het terras of binnen aan een tafel wat drinkt, kan je soms wel €4,00 kwijt zijn! Bizar gewoon… Ook nu waren wij dus €8,00 voor een Cola en een Ice Tea kwijt. Op het Sint-Pietersplein liep het ook vol met Afrikanen en Pakistanen die allemaal spullen aan je willen verkopen… Ja, soms best vervelend als je even lekker op het terrasje zit…

Het was alweer een uur of twee toen we terugliepen naar het hotel, maar voordat we weg gingen moest er echt nog even een overheerlijke pasta naar binnen! We besloten om richting Piazza di Navona te lopen en daar ergens in een superleuk Italiaans straatje te gaan eten. We kwamen uit bij Cybo. De pasta was zo lekker, en het straatje was enorm leuk! Daar kan ik zo van genieten, die heerlijke sfeer, mensen die langs komen, straatartiesten, gewoon geweldig!

Rome is echt een geweldige stad! Er is zoveel te zien, zoveel om over te weten te komen en er hangt een heerlijke sfeer rond. Volgende week komt er een blog online met alle hotspots op een rijtje en natuurlijk met de leuke eettentjes!