Roadtrip naar het Comomeer, Italië

Al jarenlang is het een droom van mij om het Comomeer in Italië te bezoeken. Deze week was het zover! Met een campervan van CamperDays vertrokken mijn vriend en ik vanaf Milaan naar Como met de camper.

Dag 1

Heel vroeg vlogen we vanaf ons thuis, Valencia Airport, naar Milaan Bergamo. We hoopten rond 12:00 onze camper al op te kunnen halen, maar helaas kon dit pas om 15:00. Dus hebben we onze spullen afgezet bij CamperDays en zijn we met de metro naar het centrum van Milaan gegaan om iets te eten! We hebben in een gezellig buiten restaurant gegeten: Piz. Een heerlijke pizza voor €11,00 en de bediening was op z’n Italiaans gezellig. We sloten de maaltijd af met 6 shotjes! Een middag die niet gepland was, maar uiteindelijk supergezellig was.

Om 16:00 reden we weg bij CamperDays richting het Comomeer. In het plaatje Como hebben we boodschappen gedaan en daarna reden we door naar het plaatsje Lenno waar we een camping hadden gevonden: Campeggio La’ Vedo. Onderweg hebben we gebeld of er nog een plek was op de camping.

De route langs het Comomeer was adembenemend! De zon scheen en ging bijna onder, alle dorpjes zagen er prachtig uit. Camping La’ Vedo ligt aan de rechterkant van een drukke weg, direct wanneer je Lenno binnenrijdt vanuit het zuiden. Voor een nacht betaal je hier €35,00.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden en alle kastjes hadden ingeruimd, hebben we lekker bij het restaurant op de camping gegeten. Een heerlijke pasta met een wijntje, iets waar ik enorm naar uitkeek!

Dag 2

Na een lange reis gisteren besloten we om vandaag lekker uit te slapen. Remo haalde broodjes, die we voor de camper opaten. Daarna trokken we onze zwemkleding aan en liepen we naar het meer. Ik wilde zo graag een frisse duik nemen! Zwemmen in het Comomeer stond op mijn lijstje voor deze trip! Het was heerlijk en enorm prachtig. Daarna hebben we gedoucht en omgekleed om naar de hoofdstad van het Comomeer te gaan, Como natuurlijk!

Vanaf Lenno gaan er elk uur een aantal veerboten. De dienstregeling is nogal ingewikkeld, maar je kunt een kaartje halen met alle tijden en lijnen bij de veerbootstop. Dus dat deden wij ook! Er zijn normale ferry’s, maar ook fast ferry’s. De fast ferry brengt je in 30 minuten van Lenno naar Como. Dus die wilden we graag nemen! Helaas kwam de normale ferry op het tijdstip van de fast ferry, wat we op dat moment niet wisten. Deze ferry ging van de linkerkant van het meer naar de rechterkant en weer terug. We zijn elk stadje langs geweest en uiteindelijk duurde het 2 uur en 15 minuten voor we in Como waren. Het eerste kwartier vonden we deze lange rit zonde van onze tijd. Maar toen we eenmaal lekker op de boot zaten en alle prachtige dorpjes van zo dichtbij zagen, maakte het ons helemaal niets meer uit! Het Comomeer is zo prachtig en om het op deze manier te zien, heerlijk in het zonnetje op een boot… We genoten!

Rond 17:00 kwamen we aan in de stad Como. We moesten de laatste snelle veerboot van 19:15 terugnemen dus ze raadden aan om bij aankomst als eerste een ticket hiervoor te halen, omdat deze anders vol zou zitten. Dat deden we. Daarna gingen we Como ontdekken en wat een leuke stad is dit! Van de mooiste Italiaanse straatjes naar de leukste pleintjes met terrassen. Echt een enorme aanrader om eens te bezoeken! We hebben heerlijk geluncht, winkeltjes bekeken, gelato oftewel ijs gegeten en daarna namen we de veerboot terug.

In het donker, rond 20:00, kwamen we terug bij onze camper. We hadden ‘s middags een kleine wegwerpbarbecue bij de Carrefour gekocht, dus vanavond gingen we heerlijk barbecueën. Na een lange dag sloten we de avond af met een zelfgemaakte Aperol Spritz en doken we ons bed in.

Dag 3

De wekker ging vroeg vandaag, om de bekendste plaatsjes aan het Comomeer te bezoeken. Op de weerapp hadden we gezien dat het na vandaag slecht weer zou worden, dus we wilden vandaag zo veel mogelijk zien, voor het geval we ervoor zouden kiezen om te vertrekken bij het Comomeer.

Ons kennende waren we weer wat aan de late kant. De ferry ging om 09:00 uur en we waren net iets te laat vertrokken bij de camping, gelukkig zagen ze ons rennen en wachtte de veerboot op ons en aan boord kochten we een dagkaartje waar we de hele dag gebruik van konden maken.

We waren vroeg opgestaan om als eerste naar Bellagio te gaan, zodat we nog in alle rust door de straatjes konden lopen. Maar om 10:00 uur was het al druk, maar dat mocht de pret niet drukken. Bellagio is een prachtig, kleurrijk plaatsje in het centrum van het Comomeer, een van de grootste en bekendste. Je kent het waarschijnlijk ook van de foto’s waar de lange straat met trappen te zien is. Deze is het mooist als er niemand loopt.

We deden even lekker een koffietje, liepen wat rond en namen daarna de veerboot naar Varenna. Varenna ligt aan de rechterkant van het Comomeer ten opzichte van Lenno en is een andere grote en bekende plaats aan het Comomeer. Hier bevindt zich ook Villa Monastero, waarvoor we tickets hadden gekocht om 13:00 uur. De looproute naar de villa gaat onderlangs het water langs allerlei restaurantjes en cafés, dus je ziet meteen een groot deel van Varenna. Eenmaal bij de villa aangekomen, werd je beloond met een prachtig uitzicht op het Comomeer. De villa had een mooie tuin die zeker het fotograferen waard was! Het was er prachtig!

Na het bezoek aan de villa hebben we geluncht op het plein dat grenst aan de villa bij Bistro Varenna. Vervolgens liepen we bovenlangs, door de smalle, gezellige straatjes naar de ferry’s. Hier namen we de boot naar Bellano, dat een stukje boven Varenna ligt. Dit plaatsje is niet heel groot en staat eigenlijk bekend om de hidden waterfall: Orrido di Bellano e Ca’ del Diavol, een mooi stukje natuur waar je leuk doorheen kunt lopen. Entree prijs €5,00 per persoon.

Onze laatste stop van de dag was Menaggio, dat weer aan de kant van Lenno van het meer ligt. Menaggio is ook een van de bekende plaatsen aan het Como meer. Het heeft een supergezellig plein met aangrenzende echte Italiaanse straatjes met restaurants en winkeltjes. De grote hoofdstraat zit vol met restaurants waar veel muziek te horen is, zelfs op straat. Het was wat kleiner dan verwacht, maar dat nam niet weg dat het een leuke plaats is om te bezoeken!

De meneer bij de veerboten had ons er even ingeluist en een verkeerde vertrektijd verteld, waardoor we de veerboot misten en anderhalf uur moesten wachten op de volgende veerboot en waarvoor we ook nog eens opnieuw moesten betalen. We besloten om de bus te nemen naar de camping, wat nog sneller was ook! Menaggio ligt ongeveer 10 minuten rijden boven Lenno. In Lenno staat ook een prachtige villa, Villa del Balbianello, maar helaas was deze gesloten op de dagen dat wij er waren, dus konden we deze niet bezoeken. Daar baal ik stiekem wel van.

Vanwege het slechte weer dat morgen wordt verwacht, besloten we om weg te gaan bij het Comomeer. Wat vond ik dat jammer! Er was nog zoveel dat ik wilde zien en doen: zwemmen bij Nesso en de prachtige brug bezoeken, naar Lecco gaan, Villa del Balbianello in Lenno bezoeken, naar de noordelijke stadjes Domaso en Dongo… Dat betekent dat we ooit nog eens terug moeten gaan! Het Comomeer is prachtig, echt een droom! Precies zoals ik me had voorgesteld en ik geloof dat er nog zoveel meer moois te zien is.

If heaven is a place on earth, it would definitely be Como Lake!

Dag 4

Ook vandaag hadden we de wekker vroeg gezet, hoewel dat eigenlijk niet nodig was omdat we al wakker werden van het harde onweer en de regen. Gelukkig hadden we gisteravond al het een en ander opgeruimd, dus hoefden we nu alleen nog broodjes te halen en de camper klaar te maken voor vertrek!

De lucht was echt donkergrijs en met dit weer is het niet leuk om aan een meer te zitten. Helaas is er dan gewoon niet zoveel te doen… We hebben lang nagedacht over waar we naartoe wilden, aangezien het weer overal wisselvallig was. Toscane? Turijn? Bologna? Uiteindelijk besloten we om naar La Spezia te rijden, aan de kust net boven Pisa. Rond de klok van 4 kwamen we daar aan. Onderweg deden we wat boodschappen. We mochten voor een avond het echte campingleven ervaren, op een mooie plek met uitzicht op zee! Het was er prachtig. We hebben hier weer heerlijk de barbecue weer aangezet, onze eigen Aperol Spritz gedronken en spelletjes gespeeld. Even heerlijk qualitytime!

Dag 5

Rond de klok van 10:00 uur reden we naar het centrum van La Spezia om daar lekker te ontbijten. Vervolgens liepen we nog een rondje en reden daarna door naar de camping waar we de laatste twee nachten zouden verblijven: Camping Miraflores in Rapallo!

Rapallo is een leuk stadje aan zee. ‘s Middags zijn we gelijk de boot opgestapt om naar het plaatje Portofino te gaan, zo’n 30 minuten met de boot. De trein of bus was ook mogelijk, maar we vinden het heerlijk om op het water te zijn. We hadden ongeveer anderhalf uur voor Portofino gepland en dat was lang genoeg! Portofino is een wat duurder plaatsje en je vindt er winkels zoals Louis Vuitton en Gucci. We liepen door de kleurrijke straatjes, langs het water en klommen even de kleine berg op naar het kasteel, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op Portofino. Vervolgens haalden we een lekker ijsje en wilden we nog iets drinken. Maar het goedkoopste drankje kostte €10,00 en dat voor een cola, dus dat hebben we uit principe maar overgeslagen!

‘s Avonds liepen we door de leuke straatjes van Rapallo. We gingen in een van de vele gezellige Italiaanse straatjes zitten om te genieten van een lekkere Aperol Spritz. Na 5 minuten kwam de bedienster aangelopen met een plank vol heerlijke Italiaanse hapjes, terwijl we dat helemaal niet hadden besteld… ‘No, no! It’s from us. In Italy we do not only drink, we drink and eat!’ Ik hou van de Italiaanse cultuur, de mensen, het eten, het drinken, het is zo geweldig ❤️

De avond sloten we af op een van de leukste pleintjes in Rapallo: Plaza del Pozzo. Het stond vol met terrassen en het zal helemaal vol. Bij restaurant I Papi Neri genoten samen van een fles Pinot Grigio, deelde we een voorgerecht Mosselen en hadden we een heerlijke pasta als hoofdrecht. Het was wederom een geslaagde dag!

Dag 6

We besloten om het vandaag even rustig aan te doen. Elke dag was al zo druk geweest en we stonden steeds vroeg op. Daarom hebben we vanochtend lekker bij het zwembad gelegen en rustig alvast wat spullen opgeruimd. Rond 15:00 vertrokken we naar Genua! Het is een van de grotere steden hier in de buurt waar ik nog niet eerder ben geweest en ik had er enorm veel zin in!

Met de trein was het vanaf Rapallo ongeveer 30 minuten reizen, langs de Italiaanse kust. Eenmaal in Genua aangekomen, keken we onze ogen uit! Prachtige grote witte gebouwen in de buurt van het station, brede straten en heel veel winkels. Genua zie ik als een stad die je voorstelt als je zegt: ‘ik hou van Italië en al die leuke, smalle straatjes!’ Het zit er hier vol mee en ik ben helemaal fan geworden van deze stad.

Eerst zijn we gaan winkelen, daarna liepen we door alle leuke straatjes naar de haven. Hier hebben we even lekker gezeten en een heerlijke Aperol Spritz gedronken. Ook hier kregen we weer een plank vol lekkere hapjes erbij. Echt Italiaans! We vervolgden onze avond door nog meer door alle leuke straatjes te lopen en te genieten van de sfeer. We deden nog een drankje op het plein waar een straatartiest aan het spelen was en daarna hebben we avond gegeten bij Restaurant Trattoria Alle dus Torri waar we gezellig buiten hebben gezeten. Tegenover het restaurant was een bar waar een DJ speelde en konden we lekker meegenieten van de muziek! Met een heerlijk Italiaans wijntje en een pasta sloten we zo onze avond af.

Dag 7

De laatste dag alweer! Vandaag reden we terug naar Milaan om onze camper in te leveren. Maar eerst gingen we langs het hotel: Mercure Bergamo Centro Palazzo, dat we in Milaan Bergamo hadden geboekt, omdat we morgen terug naar Valencia vliegen vanaf Bergamo Airport. De heenreis was nogal een gedoe, omdat het afleverpunt van de camper echt op een industrieterrein ligt, dus je moet behoorlijk ver lopen. Met een koffer en twee zware tassen vonden we dat niet handig! Dus brachten we als eerste onze spullen bij het hotel en reden vervolgens naar een plek waar we de camper van binnen en buiten konden schoonmaken. Deze moet natuurlijk netjes worden achtergelaten.

Rond 14:00 kwamen we aan in het hotel en gelukkig konden we meteen inchecken. We hebben even op de kamer gerelaxt en zijn daarna naar het oude centrum, Citta Alta van Bergamo gegaan, boven op de berg! Daar boven op die berg, daar boven op die berg… Sorry, dan gaat meteen dat nummer in mijn hoofd zitten 😜

Met een klein treintje zijn we naar boven gegaan en kwamen we uit in een klein centrum met gezellige smalle straatjes, een aantal pleintjes en leuke winkeltjes en restaurantjes. We hebben wat rondgelopen en hebben op een plein weer een heerlijke Aperol Spritz en pasta gegeten. Genieten! We hebben elke dag zo lekker gegeten. Hiermee hebben we onze vakantie afgesloten en hebben we genoten van al het moois en onverwachtse van deze reis.

Hieronder vind je alle hotspots uit deze blog en meer ✨

Deze lijst wordt aangepast zodra ik weer nieuwe hotspots heb voor jullie!
Voor het laatst aangepast op: 15 oktober 2023

• Rapala – in Rapallo
  • Restaurant Trattoria Alle dus Torri – in Genua
  • Cafe II Barbarossa – in Genua

Steden aan het Comomeer om te bezoeken

• Como

• Zwemmen in Comomeer
  • Zwem en spring van de brug in Nesso
  • Loop de wandelroute Greenway del Lago di Como
  • Doe de ferry van Lenno naar Como (2:15 uur)

GOOGLE MAPS LIJSTEN

Bekijk hier onder mijn Google Maps lijsten voor Restaurant Hotspots en Bar/Cafes spots door heel Europa! Als je op de link klikt, word je gelijk naar Google Maps geleidt en zie je alle hotspots door middel van een pin op de kaart!

🥥Food🥑 Hotspots on Route 🍳 · Demi Bonita

Let’s get a drink! 🥂 · Demi Bonita

LEES MEER OVER MIJN TRIPS!